Har du et spørgsmål til bestyrelsen eller et af udvalgene om forhold i klubben,har du nu mulighed for at stille det her ved at sende dit spørgsmål til Hjemmesidens redaktør Ejvind Fritzbøger på mail.

Dit spørgsmål vil så blive lagt ind på denne side, og du vil kunne forvente svar hurtigst muligt og senest inden for 30 dage (næste afholdte bestyrelsesmøde).

Du skal være indforstået med, at dit spørgsmål og svaret kan ses af alle.

Husk at oplyse navn og medlemsnummer. 
Anonyme spørgsmål skal ikke forvente at få svar.
Mailen er:

info@dragor-golf.dk 

Spørgsmål til Hjemmesiden i øvrigt og spørgsmål af teknisk karakter sendes til
webmaster Jan Jakobsen på mail:
webmaster@dragor-golf.dk


 
Dato:
Spørgsmål
Svar
6/9 -
2017
Medlem: Claus Løgstrup - 2054
Vil gerne høre hvordan vi forholder os til den overdækkede driving range. 
Har undervisning fortrinsret, hvis det regner?
Har et hold ret til tørvejr?
Må medlemmer så evt. trække ud i regnen?
Kære Claus: Davies Golf har deres egen lille afdeling i den nye overdækkede driving range, hvorfra medlemmerne selvfølgelig kan slå bolde, når området ikke bruges til undervisning.
Du nævner 'et hold', som jeg formoder må dreje sig om et af de undervisningshold på alle niveauer, som også er en del af proernes arbejde, som skal være med til dels at dygtiggøre vores medlemmer og ikke mindst uddanne og fastholde nye medlemmer. Undervisning af enkeltpersoner eller hold vil derfor naturligt have fortrinsret på driving range.
vh
Ejvind 
 
15/8 - 2017 Medlem: Jan Jakobsen - 1357
Et lille opkast til et ellers fantastisk anlæg med en smuk bane: Min næsten daglige gang gør, at jeg kommer forbi indgangspartiet til klubben..Jeg ved ikke hvem, der har ansvaret for det areal, men jeg må da sige, at det er ikke særligt repræsentativt at skulle gå langs med og ikke mindst kigge på den hæk, der er på dette stykke. Her tænker jeg på det meterhøje ukrudt, som vokser i den. Det må kunne gøres bedre og bør prioriteres – idet det er det første, som møder vores gæster. Hvorom alting er, det trænger til en kærlig hånd på alle 4 og måske et ørnenæb til de træer, som også er i blandt.

 
Kære Jan: Ja, der er steder her og der, som godt kunne trænge til en kærlig hånd, og vi er da også opmærksomme på det, så vi forventer at få styr på den hæk også snarest muligt.
vh
Ejvind
 
22/5-2017 Medlem: Jesper Bjarnholt - 3420
Der er flere steder på banen særlig ved gennemgangene i hegnene, at der er et område med blå pæle eller bare med blå farve.
Ville det ikke være smart at rive lidt op i jorden og så smide lidt jord med græsfrø på.
Den nuværende metode tager jo hundrede år.
 
Kære Jesper: Greenkeeperne har de sidste par år prøvet forskellige måder at få græs til at gro på disse overgange specielt på hul 13 og 17 uden noget brugbart resultat. Jordbundsforholdene er her meget specielle og lokalplanen for golfbanen forhindrer større indgreb i disse gamle markdiger. I første omgang er det besluttet på hul 2, hvor rågerne i deres jagt på gåsebiller fuldstændig har ødelagt et areal, at udlægge rullegræs. Kan det bringes til at fungere på dette sted, vil Baneudvalget overveje at bruge rullegræs også andre steder på banen f.eks. på hul 8, hvor jordbundsforholdene er nogenlunde. Baneudvalget overvejer til efteråret at iværksætte et forsøg på hul 13 og/eller 17 med jordforbedring og græsfrø og med vanding i princippet hver dag i en måned. Efteråret er en god årstid for et sådant projekt rent vækstmæssigt, og arealet vil selvfølgelig være afspærret i hele perioden.
vh
Flemming
14/5-2017
 
Medlem: Henrik Langkilde - 755
Mange af klubbens langtslående spillere, inkl. mig selv, vil gerne slå den over træerne på hul 14. Det er ofte svært, eller helt umuligt, at se hvor langt den forangående bold er pga. de små træer. Vil det være muligt at sætte en klokke op ved åen der går på tværs, ca. 60 meter fra green, så vi ikke risikerer at ramme dem der går foran?  
 
Kære Henrik: Det er bestyrelsens holdning, at klokker skaber en falsk tryghed. Bestyrelsens holdning er også, at hul 14 skal spilles, som det er tænkt og udformet.
Bestyrelsen har derfor besluttet ved hjælp af større træer og anden beplantning ved 14. tee at sikre, at de langtslående spillere ikke længere skal have mulighed for at drive ind over "hegnet" mellem hul 15 og hul 14 med fare for at ramme andre spillere.
Indtil dette arbejde er udført, vil den relativ lille gruppe af spillere blive instrueret om, at de først må slå ud fra 14. tee, når de kan se, at spillerne i bolden foran er fremme på 15. tee. 
vh
Ejvind



 
28/4-2017 Medlem: Pia Guldbech - 2357
Jeg var i søndags ude og spille den første runde golf i denne sæson. Banen stod rigtig fint, og det var dejligt at ”komme på græs” igen. De nye bunkers der er blevet lavet er rigtig fine, men hvor er sandet der skal være i dem? 3 cm sand er ikke meget, når der er beton lige neden under.  Det er meget farligt for både krop og udstyr at lande i dem. Så mit spørgsmål er, hvornår bliver der fyldt mere sand i? 
 
 
Kære Pia: Greenkeeperne er løbende meget opmærksomme på sanddybden i alle vores bunkers og ikke mindst de nye bunkers. I det omfang, der mangler sand, vil der blive efterfyldt, hvis dette ikke allerede er sket. Den for lille sanddybde visse steder skyldes desværre, at nogle ikke river bunkers rigtigt, men alene river sandet med sig på vej ud af bunker, hviket gør, at sanddybden i bunden af bunkeren ret hurtigt bliver for lav. Vi vil derfor snarest lægge et videoklip ud på hjemmesiden, som viser, hvordan man rigtigst river i bunkers.
vh
Ejvind

 
1/12-2016 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Er klubben ikke i besiddelse af en del drivingrange-måtter der ikke bruges ?
Hvis ja, kan man så ikke overveje at lægge disse på træterrasen på "gangarealet" fra det lille plankeværk og hen til dobbeltdøren.
Dette stykke bliver meget glat i denne fugtige og kolde tid.
God jul der ude 🎅🎅
 
 
Kære Karsten - Nogle slidte måtter er lagt på det nævnte areal. Vi vil holde øje med, hvordan det fungerer - bl.a. om de samler uønsket vand under sig, så der måske skal findes en anden løsning på sigt.
vh
Ejvind
 
25/9-2016 Medlem: Allan Kyed - 35004 
Jeg deltog for nylig i årets klubmesterskab. Det var et rigtig fint arrangement og der har været en masse frivillige hjælpere, som har assisteret som startere, spottere, regelexperter m.m. alt ialt stor anerkendelse af alles indsats.Det som jeg efterfølgende har lavet en lille opdatering på er deltagerantallet:
A række herrer: 59
A række damer: 0
Mesterrække herrer: 29                     Mesterrække damer: 5
Seniorer herrer: 19
Seniorer damer: 5
Veteraner herrer: 21
Veteraner damer: 3
Voksne B herrer: 12
Voksne B damer: 10
Herrernes antal synes jeg er ganske fint, men hvad er der galt med alle vores dejlige piger/damer? Hvorfor tilmelder de sig ikke? Jeg anser selv vore klubmesterskaber som vores fornemste turnering og så gerne flere deltagere!
Spillet foregår lørdag og søndag med præmieuddeling søndag aften. Jeg har ikke det nøjagtige antal som deltog
om aftenen, men mit skøn ca. 60 hvoraf en del ikke selv havde spillet, men var med som gæst/påhæng.
Da præmieuddelingen foregik var vel kun ca. halvdelen af præmietagerne til stede. Man havde også præmie for tættest til pinden på par-3 hullerne, her vandt flere ganske unge piger og fik en flaske rødvin. Det synes jeg ikke er iorden, der må kunne laves et alternativ f.eks. bolde eller hvad ved jeg.
I det hele taget synes jeg der mangler noget festligt denne aften. Kunne klubben måske spæde lidt økonomi til, så indholdet får noget festligt over sig.
Vi startede aftenen kl. 18.30 og vi forlod klubben som de sidste kl. 21.15. Det må kunne gøres bedre.
 
Kære Allan: Tak for indlægget. Jeg vil sørge for, at Turneringsudvalget kigger på dine betragtninger, og så kan vi jo håbe, at flere og blandt dem også flere damer melder sig til næste års mesterskaber.
vh
Ejvind
26/7-2016 Medlem: Berith Friis - 2033
Jeg ved der er travlhed i klubben ang. Vores jubilæumsfest, som rigtig mange har meldt sig til 😀😀
Men jeg vil høre om der vil blive afholdt et medlemsmøde i løbet af efteråret, lige som dem vi har afholdt før, det kunne være visionsplan ang.bBanen, nyt fra bestyrelsen eller andre relevante spørgsmål fra medlemmerne?
 
Kære Berith: Jo, vi afholder også sommermøde i år. Jeg henviser til et opslag på Hjemmesiden d.d.
vh
Ejvind
18/07-2016 Medlem: Karsten Schultz -3475
Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst helt konkret, hvad det er der gør, at Dragør GK ikke er i stand til at bestille flere end 3 tider om ugen.
Det er da ikke et problem i Golfbox, som jeg ser det.
Jeg er langdistancemedlem i Korsør GK og herigennem er jeg i stand til at bestille den samme tid 7 dage i træk via Golfbox ?
 
Kære Karsten: Det er korrekt, at Golfbox godt kan håndtere at give medlemmerne lov til at spille et bestemt antal dage op til 7 dage på en uge. Det er en beslutning, der alene tages i bestyrelserne i de enkelte golfklubber.
I Dragør Golfklub har bestyrelsen taget beslutning om, at klubbens medlemmer kan booke 3 tider på 7 dage. Beslutningen er taget ud fra antallet af medlemmer og det pres, der er på banen.
vh
Ejvind
16/07-2016 Medlem:
Ole & Vivian Harkjær - 3175 & 3306

Kunne bestyrelsen ikke overveje at lave vores årsmærke om. Vi har ingen ide om hvad det koster, men hvis I laver et årsmærke som vores medlemskort - et lamineret kort - slipper I for alle de frustrationer, mange ekstra udskrivninger samt at baneservice ikke har problemer med, at se om medlemmerne har betalt pga. tabt årskort (årgang).
 
Kære Vivian & Ole: Vi er opmærksomme på problemet, og på kontoret er man allerede i gang med at kigge på en anden og bedre løsning. Det nuværende bagmærke/årskort er sponseret af Nordea, og sponsoren skulle gerne være indforstået med og godkende et nyt kort. Vi håber at være klar med noget mere holdbart til den ny sæson.
vh
Ejvind


 
 
Medlem: Bjørn Guldbech - 1123
Pia Guldbech - 2357

Det forlyder i golfklubben at René Neumann ikke træner juniorerne mere.
Kan det virkelig have sin rigtighed? 
Det er en del år siden vores børn har haft René som træner, og vi kan ikke sige andet endat han er en rigtig god en af slagsen.
Han forstår at håndtere børn og alle børn er rigtig glade for hans måde at forklare golfens
mysterium på. Han er i den grad skyld i, at vores børn stadig synes at golf er en dejlig sport.
Vi vil meget gerne have en forklaring på hvorfor René ikke træner juniorerne mere, for hvordan skal det ikke gå vores juniorafdeling  uden ham. Dragør Golfklub er blevet så meget fattigere.
 
Kære Bjørn og Pia: Claus Henriksen fra Davies Golf har som Renés arbejdsgiver tidligere på vores Facebook side kommenteret på dette spørgsmål. Svaret er i korthed her, at et enigt Juniorudvalg har besluttet at de efter mange gode år med René gerne vil noget nyt. René fortsætter som træner for klubbens øvrige medlemmer, mens John Davies og Keen Bermberg har overtaget ansvaret for juniorerne.
vh
Ejvind
30/06-2016 Medlem: Arne Sørensen - 2680
Med interesse har jeg læst den til tider noget brogede debat omkring boldrende eller ikke boldrende. Med dette vil jeg prøve at nuancere synspunkterne. Hvis tiderne er besat er det jo tegn på, at der er flere medlemmer, der bruger banen i forhold til, hvis der var boldrende. Vi kan booke 3 tider frem i de løbende uger. Det vil sige, at man i realiteten kan booke tid 7 gange om ugen ved at booke 3 dage frem og derefter booke den næste dag, når man har spillet o s v.
Hvis man pludselig får lyst til at spille golf er der boldrende efter kl. 15. Muligheden består altså stadig for det impulsive. At reservere hver anden tid til impulsivitet virker som en luksus, hvis det betyder, at der er en del medlemmer, der planlægger deres golf og ikke kan finde ledige tider, når halvdelen ikke kan bookes. Mellem kl. 7 og 15 er der faktisk en hel del tider ledige hver dag og ligeledes plads på en del tobolde. Her kan spontaniteten trives. Det forudsætter naturligvis, at man ikke har booket 3 tider allerede. Hvis det er tilfældet kan man gå på boldrende klokken 15.
Er problemet i virkeligheden for en del, der vil have boldrenden tilbage, at man "kun" kan booke 3 tider på en uge?
Der skrives, at bestyrelsen egenhændigt har besluttet at nedlægge boldrenden. Det er min opfattelse, at vi har valgt en bestyrelse til netop at beslutte om den slags ting. Hvis det ikke skulle være bestyrelsen, der beslutter den slags - hvem skulle så?
Jeg har skrevet dette indlæg, da jeg synes debatten omkring boldrenden har været ensidig negativ. Det kan der være flere grunde til, men det er jo sjældent, at dem, der er tilfredse, skriver læserbreve. Dermed vil det vel være en forhastet konklusion, at der er ubetinget utilfredshed med den prøveordning, der er i gang.
Jeg synes det skal have sin prøvetid. Når den er overstået har jeg tillid til, at bestyrelsen vil beslutte sig for en løsning, der tjener flertallet i klubben.
 
Kære Arne: Tak for dit indlæg i debatten om boldrender, en debat som nu har kørt længe, uden at der er kommet væsenligt nyt frem i forhold til tidligere indlæg fra medlemmerne samt to længere orienteringer om emnet fra bestyrelsen.
Meningen med Brevkassen har fra start været, at det skulle være et forum for medlemmerne til at stille korte spørgsmål til bestyrelsen, som omvendt ville svare kort.
Sådan har det desværre ikke udviklet sig, og det påtager jeg mig gerne skylden for.
Som redaktør af Brevkassen påtager jeg mig derfor også nu rollen som den, der stopper yderligere indlæg om boldrender og andet, medmindre man har et relevant spørgsmål at stille til bestyrelsen, som også måtte have interesse for resten af medlemsskaren, idet jeg samtidig opfordrer til, at man med mere personlilge ting, retter en direkte henvendelse til et af vores bestyelsesmedlemmer.

vh
Ejvind 
 
21/06-2016 Medlem: Per Christiansen - 3434
I den gruppe af golfspillere som jeg bl.a. spiller med er vi en hel del der kender hinanden og gerne vil spille sammen i ny og næ. Søndag den 19 juni havde 8 af gutterne bestilt 2 tider efter hinanden. Der var bare et problem vi var 12 ( 11 golfere og 1 golfeline ) der gerne ville spille sammen. Problemet blev løst ved at en af gutterne ringede til kontoret og fik lagt 2 tobolde sammen så der blev en ledig tid. Så kunne vi spille 3 firebolde efter hinanden. Alle mødte glade op og der blev lavet en intern turnering. Bagefter sad vi på terrassen og ordnede scorekort. Der blev købt en del kander kaffe af taberne og nogle skulle også have noget at spise og alle hyggede sig. Meningen med denne lille historie er at vi havde nogle hyggelige timer, restauranten fik noget omsætning og Dragør golfklub havde nogle glade medlemmer. Så kommer poenten hvis vi nu havde boldrendetider så kunne vi gøre dette noget oftere spontant. Så opråbet lyder: Lad os få boldrendetider tilbage.

Hilsen en glad søndagsgolfer Per 72-3434
 
Kære Per: Det er jo super, at kontoret var behjælpelig med at løse jeres problem, så I alle fik en god dag ud af det. Kontoret vil også fremadrettet bestræbe sig på at hjælpe andre i en lignende situation.
Ellers henviser jeg til den udmelding, som bestyrelsen tidligere har givet til alle medlemmer omkring tidsbestillingen.
vh
Ejvind
8/06-2016 Medlem: Lars O. Jensen - 2727
Håber at denne side også kan bruges til andet end kritiske spørgsmål for jeg vil gerne give bestyrelsen ROS for at den har bevilget GRATIS træningslektioner hos John Davies.
Vi var faktisk en del som benyttede os af tilbuddet og fik SUPER LET forstålig undervisning som nok har gjort gavn hos de enkelte.
Super godt tiltag og super godt undervist af John Davies..
Megen ROS OG TAK.
 
Kære Lars: Godt du og andre har haft glæde af lektionerne. Til andre kan jeg oplyse, at det ikke er bestyrelsen, som står bag. Det er alene sket på initiativ af Davies Golf.
vh
Ejvind
27/05-2016 Medlem: Bent Ø. Larsen - 2612
Jeg har et spørgsmål om det indhegnede område mellem 2. teested og 8. green.:
 Området er omkredset af et elektrisk hegn og således en smule utilgængeligt, hvis man er udstyret med korte ben, eller generelt bare er dårligt gående. Alligevel er området ikke, så vidt jeg kan se, markeret som areal under reparation. Skulle man være så uheldig at slå en bold der ind (og ikke har lyst til at forcere hegnet) har man reelt kun et valg, nemlig at gå tilbage og slå en ny bold. Kunne det ikke være praktisk (også af hensyn til flow’et på banen) at markere området som areal under reparation og på den måde give lidt flere muligheder for lempelse?

 
Kære Bent: Tak for din interesse for at optimere flowet på banen. Fårepasserne vil mandag/tirsdag i lighed med tidligere år sætte blå pæle med sort top rundt om de folde, hvor de ikke allerede er sat op.
vh
Flemming
27/05-2016 Medlem:
Berith Friis - 2033
Gitte Larsen - 2103
Grethe Arntzn - 2024
Maud Jensen - 867

Vi startede denne debat den 5. Maj 2016, og er super glade for alle de tilkendegivelser, der har været. Vi kan kun tilslutte os alle de gode indlæg og problemstillingen om boldrendetiderne. Vi vil derfor opfordre bestyrelsen om at genoverveje deres egenhændige beslutning, så vi kan få vores boldrendetider tilbage.
Vi er 4 medlemmer der sidder torsdag aften og vil gerne ud og spille søndag formiddag og må konstatere dette først kan lade sig gøre efter kl. 12.30😏😏 havde boldrendetiderne eksisteret havde vi kunne komme ud om formiddagen, som var ønsket. Havde vi ikke fået den første boldrende tid havde vi også støttet restauranten i ventetiden.

 
Kære Berith, Gitte, Grethe og Maud: Jeg henviser til den seneste orientering fra bestyrelsen vedr. ændring i tidsbestillingen, som er lagt ud her på Hjemmesiden samt sendt ud på mail til alle medlemmer 3. juni.
vh
Ejvind
24/05-2016

Medlem: Henrik Christiansen - 2584
Jeg kan kun tilslutte mig de medlemmer, der er utilfredse med afskaffelsen af boldrende tider og deres begrundelse for utilfredsheden.

Der henvises i svaret fra bestyrelsen bl.a til statistiske data og som bekendt kan man jo finde belæg for sine egne synspunkter, mens andre kan få det stik modsatte ud af de samme statistiske tal.
Vil bestyrelsen oplyse, hvornår på dagen belægningen på boldrende tider har været størst og omvendt for faste tider? Jeg vil vove den påstand, at ydertiderne på dagen har mindre belægning af boldrende tider og derfor "ødelægger" boldrende statistikken. Hvor faste tider tidligt om morgenen bl.a. understøtter den statistik.
Endeligt den mere alvorlige. Vil bestyrelsen undersøge, om de medlemmer, der benytter banen få gange om året, benytter boldrende tider mere end faste tider? Hvis det er tilfældet (som jeg tror), udelukkes disse medlemmer fra spilletider, og vil således mangle argumentationen for at betale kontingent i Dragør. Det kunne frygtes, at de vælger at blive medlem i en billig (svensk) klub og udelukkende blive greenfeespiller. Har klubben råd til at negligere disse medlemmer?
Lad os få alle boldrende tider tilbage nu.

Kære henrik: Jeg henviser til den seneste orientering fra bestyrelsen vedr. ændring i tidsbestillingen, som er lagt ud her på Hjemmesiden samt sendt ud på mail til alle medlemmer 3. juni.
vh
Ejvind
24/05-2016 Medlem: Peer K. Hansen - 2221
Det svar bestyrelsen kommer med er bare ikke i orden. Nu sidder min kone og jeg her tirsdag formiddag i skønt solskinsvejr og tænker, hvis der havde været boldrende system så havde vi været på golfbanen. Men dette kan ikke lade sig gøre da vi er bundet op på en oldtimer tid i onsdag, herredag torsdag samt med håndboldvennerne på søndag.
Ubevidst har bestyrelsen, måske i god tro indført et system som desværre viser sig ikke at fungere for mange medlemmer.
 Baseret på kun de utilfredse indlæg som er tilsendt brevkassen fra medlemmer/grupper hvilke løseligt meget vel kunne være i nærheden af 75 til 100 medlemmer erkender bestyrelsen at de måske ikke har været dygtige nok til at formidle denne mærkbare ændring i booking systemet ud til medlemmerne. Udover ovennævnte indlæg er der ingen som ved om der er flere som er utilfredse med systemet.
 Statistikker m.m. fra andre klubber kan vi ikke bruge til noget, vi betaler og spiller golf i Dragør hvilke både bestyrelse og medlemmer må forholde sig til og ud fra det skal vi prøve at gøre begge parter tilfredse.
 Medlem no 2205 Claus Pedersen efterlyser alternative løsnings modeller fra bestyrelsen i et tidligere indlæg omkring dette? Arbejder bestyrelsen evt. på andre modeller? kan vi forvente at læse mere om dette i nær fremtid?
Bestyrelsen vil godt have at man giver det nye system en fair chance på et par måneder?? Jamen kære bestyrelse, der ville jo ikke være nogen form for protester hvis systemet var godt? Hvorfor skal vi vente 2 måneder for ingenting? Der er ca 1000 + medlemmer der gerne vil have maksimalt ud af deres kontingent så tænk derfor lidt over det.
Kunne det være en ide at lave en "straks løsning" hvor de faste tider bibeholdes fra kl. 06.00 - 09.00. Indfør 2 faste boldrender i timen fra kl.09.00 "hel og halv" på uret, gældende resterende timer i dagens længde og tilfør alle medlemmer 1 ekstra tid, vi alle på den ene eller anden måde kan råde over f.eks. nødvendigvis hvis man spiller herredags mach eller til en boldrende tid hvor du går ud med et par venner eller den bedre halvdel?
Eller lad systemet køre videre med faste tider fra kl.06.00 til kl 11.00 og derefter boldrender i hver anden bold resten af dagen men stadig med 1 ekstra tid til alle.
Jeg vil opfordre bestyrelsen til at komme op med evt. andre modeller hurtigst muligt så vi kan stoppe al kritikken omkring boldrende situationen og vi alle i god ro og orden kan mødes på banen og dyrke det den skal bruges til: Golf og hygge.

 
Kære Peer: Jeg henviser til den seneste orientering fra bestyrelsen vedr. ændring i tidsbestillingen, som er lagt ud her på Hjemmesiden samt sendt ud på mail til alle medlemmer 3. juni.
vh
Ejvind
24/05-2016 Medlem: Johnny Lundager - 309
Vedr. de nye regler for tidsbestilling kan man have mange meninger for og imod vedr. hvor mange tider man kan booke forud. Det tidligere system vi havde fungerede vel egentlig meget godt, men uanset hvilken model der vedtages vil der altid være medlemmer som vil forsøge at bypasse systemet og "omgå" reglerne til egen fordel.

Det gældende system har nogle indlysende uhensigtsmæssigheder og er ikke rimeligt:
1) Uanset hvor mange bookinger systemet giver adgang til skal det altid være muligt at kunne booke en tid på dagen hvis man vil ud og spille, også når man har opbrugt sin kvote. Om det er via boldrende eller via systemet er ikke så afgørende men det skal kunne lade sig gøre.
Der er efterhånden rigtig mange medlemmer som spiller dame- og herredag, samt oldtimers, har man så en privat runde herudover - ja så kan man altså ikke lave en spontan aftale en dejlig onsdag morgen hvor solen skinner.
Nå ja man kan jo slette en tid og håbe man kan få den igen hvis man er heldig - eller man kan bypasse systemet og booke i andet navn, eller finde på en anden kreativ løsning, men det er jo at "snyde" og det gør gentlemen og gentlekvinder ikke i golf vel?

2) Der er flere yderst trofaste medlemsgrupperinger i klubben (11 holdet, morgenholdet, håndboldholdet og formentlig andre) hvor vi er op til 20 personer der gerne vil spille sammen og efterfølgende hygge os i restauranten. Med det nuværende system med max. 3 tider og ingen boldrende vil det stort set være umuligt at booke til flere bolde på belastede dag. Det vil nemt betyde at disse små "klubber i klubben" går i opløsning.

Konsekvensen vil være en klar forringelse af det sociale liv i klubben og det vil med garanti også medføre lavere omsætning i pro shop og restauranten. Det kan ikke være i nogens interesse? Hertil komme frustration, irritation og vrede vendt mod bestyrelsen fra disse medlemsgrupperinger. Det kan heller ikke være i nogens interesse.
Det er muligt at DGU og andre kloge mener at det nuværende bookingsystem er det bedste, men det er vel egentlig helt ligegyldigt hvis medlemmerne i DG ønsker en anden og mere fleksibel løsning.
Så opfordringen til bestyrelsen må være, at det til enhver tid uanset hvor mange tider man ellers kan booke, skal være muligt at spille på dagen idag hvis man har lyst. Det kan så vidt jeg kan gennemskue kun ske ved at der er åbnes for feks. 2 boldrender pr. time.
Det er bestemt ikke i orden at man skal køre ud til klubben og håbe på at kunne komme ud hvis der er hul og nogen ikke møder op, for blot at få en lang næse - så er vi på vej tilbage til klubbens start hvor man især om søndagen kunne få lov at vente i flere timer foran den gamle boldsnegl.
God golfvind til bestyrelse og medlemmer i DG.
 

Kære Johnny: Jeg henviser til den seneste orientering fra bestyrelsen vedr. ændring i tidsbestillingen, som er lagt ud her på Hjemmesiden samt sendt ud på mail til alle medlemmer 3. juni.
vh
Ejvind
22/05-2016 Medlem: Peter Gröning – 864
Jeg havde troet og håbet på, at de indlæg vedr. boldrenden var blevet taget alvorligt. Bestyrelsen har med den nye ordning bestemt, at et medlem kun kan have 3 tider i systemet på 7 dage. Dvs. bestyrelsen har sat en begrænsning på medlemmernes spil på banen.
Hvis et medlem har tider i systemet til herredag om torsdagen, oldtimer om fredagen samt en golfrunde med vennerne om søndagen, så kan man ikke spille mandag, tirsdag eller onsdag. Medlemmerne kan ikke spille på dagen på en boldrende, hvis man har disse 3 tider i systemet. De skal snyde sig ud på deres egen bane uden at kunne lade sig registrere. Trist, men impulsiv golf med konen, børnene, børnebørnene og vennerne kan ikke lade sig gøre, hvis man har 3 tider i systemet.
Bestyrelsen vil gerne vide, hvor mange spillere der går gennem vores bane om året. Det er med dette system ikke muligt. Skal baneservice sende medlemmerne ind, hvis ikke de har en tid i systemet?
Som jeg ser det på hjemmesiden, er der ikke et medlem, der har talt for det nye system. Det er muligt, at DGU samt en naboklub eller to mener, vi efter nogle måneder bliver glade for systemet. Men hvad med os, medlemmerne i Dragør Golfklub, vi skal åbenbart ikke høres. Det er trods alt os, der betaler kontingent.
Bestyrelsen skriver, at de vil lytte til medlemmerne. Det glæder mig.
 
 


 
Kære Peter: Bestyrelsen læser alle indlæg i Brevkassen, men til dig og andre kan jeg oplyse, at det har heller ikke tidligere været muligt at booke tider ud over de tre, man allerede har booket. Og ellers henviser jeg til den redegørelse, som bestyrelsen er kommet med, og som kan læses under nyheder her på Hjemmesiden og på vores Facebook side.
vh
Ejvind 
16/05-2016 Medlem: Bo Jensen - 2581
Jeg må osse tilmelde mig gruppen af kritikere af det nye system. Jeg spiller sammen med 8-10 personer, hvor der er flere af os der har skifteholds arbejde. Vi har haft stor glæde af at vi kunne køre ud og spille en runde impulsiv golf om morgenen. Men det er slut nu . Mon ikke det vil komme til at koste nogle medlemmer? Der er nok mange der vil gå ind og booke tider, bare for at ha dem. Og så finder ud af at de ikke skal bruge tiden Man kører jo ikke til Dragør for at se om der evt. skulle være nogle der ikke møder op. 
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
16/05-2016 Medlem: Claus Assentoft - 3105
Vil gerne opfordre til at få boldrende tilbage, så man impulsivt kan køre ud og gå en runde uden at det er planlagt en uge
i forvejen.
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
16/05-2016 Medlem: Henrik Christiansen 2584
Jeg vil gerne tilslutte mig kritikken af ophævelsen af boldrende tider.
Ud over de beskrevne problematikker vil jeg gøre opmærksom på, at den manglende mulighed for boldrende tider helt klart favoriserer de medlemmer, der i dag benytter og slider banen mest, dvs. klubberne i klubben samt det store antal af medlemmer, der af den ene eller anden grund har hele dagen til at spille golf og mulighed for at planlægge frem i ugen.
Dette betyder, at medlemmer, der ikke har samme mulighed og i mange tilfælde benytter banen få gange om året (og dermed øver begrænset slitage af banen), i dag stort set er udelukket fra at spille, da tiderne er impulsivt aftalt, når vejret og tiden tillader det.
Man kan med rette frygte, at nogle af disse medlemmer vælger at stoppe i Dragør for at gå til anden klub. En overvejelse jeg også har. Har klubben råd til at miste disse medlemmer pga. en administrativ beslutning?
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
15/05-2016 Medlem: Jens Tholstrup - 108
Jeg vil gerne foreslå, at bestyrelsen straks reviderer det nuværende bookningssystem.
Jeg kan acceptere, at man begrænser forhåndsreservationerne til 3 gange om ugen. Men det må være en selvfølge at man kan spille spontant på dagen på en ”boldrende”  tid. Fjernelsen af denne mulighed, kan have til følge, at banen kan være tom og tilgængelig, men man er ikke tilladt at spille, pga. at bestyrelsen har besluttet at, kontingentet kun rækker til max. 3 runder om ugen!
En anden uheldig konsekvens af dette bookningssystem er , at det medfører en kapacitetsforringelse af banen. Søndag d. 1/5 var vi tre medlemmer der spontant ville ud at spille i det gode vejr - det var ikke muligt. Alle tider  var optaget af to og fire bolde (frem til kl. 15), væsentligt flere to bolde end fire bolde. Vi måtte opgive at spille golf på trods af at der i princippet var masser af plads på banen – det kan da ikke være meningen!
Med det nuværende system, er det er absolut min opfattelse at klublivet vil komme til at lide skade. Har man ikke en tid tager man jo ikke ud i klubben, og venter på tid ved en boldrende. Det betyder at der kommer færre mennesker i ”huset” til skade for shop, restaurant og måske vigtigst det sociale liv i klubben.
Fortsætter det med at være umuligt at komme ud at spille spontant, selvom der er plads på banen, er tiden nok moden til at diskutere dette på en generalforsamling.
(Forkortet af red.)
 

 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
13/05-2016 Medlem: Birgitte Jakobsen - 688
Det er uhensigtsmæssigt at fjerne boldrendetiderne før kl 15 , da det indebærer, at man ikke tager til golfklubben, med mindre man har en reserveret tid.
Det betyder, at man ikke benytter anlægget i det omfang, som man måske har lyst til. Samtidig må det have en afsmittende negativ effekt på både proshop og restaurant.
Boldrendetiderne bør reetableres som tidligere, og samtidig bør boldrendetider ikke tælles med i det antal, som begrænser reservering af tider (3) pr. uge.  
Sluttelig undrer det mig, at man i et nedsat udvalg beslutter en så radikal ændring af tidsbestillingssystemet, hvor man kunne have informeret, begrundet og haft en dialog på den nyligt afholdte generalforsamling.
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
13/05-2016 Medlem: Gert Nielsen - 2794
Hermed et forslag til etablering af et læskur med lynafleder i området omkring teestederne 14-15-16, dette til gavn for medlemmernes sikkerhed i forbindelse med lyn og tordenvejr. Rent økonomisk og arkitektonisk skulle det efter min overbevisning ikke være et problem.

 
Kære Gert: Jeg kan glæde dig og andre med, at vi faktisk på bestyrelsesmødet i april havde dette oppe at vende som et af mange ønsker om forbedringer på anlægget. Der var bred enighed om, at det var en rigtig god ide, som der nu arbejdes videre med.
vh
Ejvind
09/05-2016 Medlem: Per Christiansen - 3434
Vi er en gruppe på 7 til 8 golfspillere som er meget utilfredse med fjernelsen af boldrende tider.
Vi er alle på arbejdsmarket og er nu blevet afskåret fra at når vi har en fridag en gang imellem kan vi ikke nu tage ud og spille en spontan runde især ikke om formiddagen. Vi skal efterhånden aftale en runde en uge i forvejen. Eks. har vi kigget på formiddagstider i uge 19. Næsten umuligt at booke en tid - 95% er booket mandag morgen. Så lad os få boldrende tider tilbage.
P.S. Det er ikke kun pensionister der spiller golf.
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
08/05-2016 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Har baneudvalget ”glemt” at det har lovet Tejs Arndt, den 29. august 2015,
at der ville blive opsat et stykke jern på hul 16 – i lighed med hul 9 ved sæsonstart ??
 
 

Kære Karsten: Baneudvalget har drøftet og behandlet forskellige løsninger, herunder udsigtstårn, spejl, klokke, beskæring og opstamning af træer og buske, og fjernelse af træer og buske. Ved valg af løsning fandt udvalget, at det var afgørende, at hullets udformning og karakter grundlæggende ikke blev ændret. Det er sket ved at bevare et godt udsyn ved at opstamme og beskære både den ”tværgående” række af træer/buske og selve beplantningen på den 1. bakke til højre i spilleretningen. Der var endvidere enighed i udvalget om ikke at arbejde videre med andre løsninger med mindre den vedtagne løsning ikke løste problemet.
Baneudvalget har så efterfølgende her i maj behandlet en ny henvendelse om, at det nu i visse situationer kan være svært at se, om der er spillere bag den 2. bakke til højre i spilleretningen ved udslag. Beplantningen på denne bakke bliver nu opstammet og beskåret så hurtigt, som dette arbejde kan indpasses i den løbende drift.
Endelig skal det bemærkes, at det er udvalgets grundlæggende opfattelse, at et højt sikkerhedsniveau ved spil på banen i høj grad sikres ved, at den enkelte spiller kan følge med i, hvad alle de andre spillere i ”spilleafstand” løbende foretager sig.
vh
Flemming

07/05-2016 Medlem: Claus Pedersen - 2205
Debatten om for og imod boldrende-tider foregår i mange klubber, og der skiftes mellem forskellige løsninger.
Jeg er vidende om at Mølleåen i år er gået fra en løsning som vores nuværende, til en magen til den vi havde tidligere. Og der er også utilfredse medlemmer deroppe.
Sikkert er det at ikke alle kan gøres tilfredse. Så derfor vil jeg godt opfordre bestyrelsen til, at komme med nogle forslag til en fremtidigt booking-opsætning (det nuværende kan sagtens være en mulighed) og efterfølgende sætte det til afstemning bandt klubbens medlemmer.
 Samtidig kunne man også overveje, at høre medlemmernes holdning til fortrinsretten som forskellige klubber i klubben råder over.
Det burde være ret simpelt at gennemføre en digital afstemning, som kun klubbens medlemmer har adgang til i disse digitaliseringstider.
 


 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
07/05-2016 Medlem: Birger Nielsen - 287
Dorte Gottlieb Nielsen - 288

Fjernelse af boldrendetider er en rigtig dårlig ide. Lysten til en impulsiv golfrunde forsvinder. Må også betyde noget for impulsive greenfee spillere.
Og hvad med omsætning i restauranten?
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
07/05-2016 Medlem: Ole Jensen -. 2656
Jeg og hele den gruppe jeg spiller sammen med vil også gerne klage over det nye booking system.
Lad os få det gamle tilbage snarest.
 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
06/05-2016 Medlem: 
Peer Kirkegaard Hansen - 2221

Vi fra 'håndbold gruppen' ca. 20 personer er ligeledes utilfredse med det nye booking system.
Med kun 3 booking tider har bestyrelsen reelt afskaffet 'fri golf' i klubben. Når man er medlem af Herredagen, dame dagen eller old timers  så er der brugt 2 faste tider om ugen.
Igennem flere år har vores gruppe spillet en fast runde hver søndag om formiddagen og booket 3 til 5 firebolde tider.
Det er nu blevet sværere at holde sammen på gruppen, det sociale begynder at smuldre og folk begynder at blive sure fordi vi ikke mere kan få nogenlunde samlede tider grundet det nye booking system. Da vi havde boldrende systemet var der aldrig problemer, der havde man mulighed for at bytte rundt direkte med andre på stedet.
Klubben har også frataget os retten og friheden til bare at tage ud til klubben og tage en boldrende hvis man havde lyst til det. 'Det må være en ommer'.
Til andre medlemmer, skriv til brevkassen og kom ud med jeres utilfredshed ellers bliver det aldrig lavet om.




 
Se bestyrelsens orientering under nyheder her på Hjemmesiden.
vh
Ejvind
05/05-2016 Medlem: 
Gitte Larsen - 2103
Benny Larsen - 2019
Grethe Arntzen - 2024
Berith Friis - 2033
Maud Jensen - 867

Vi  undrer os over at man har fjernet alle boldrendetiderne indtil kl 15.00 alle ugens dage.
Vi har hørt at det er en prøveordning, (er det denne sæson?) men havde det ikke været en god ide at spørge medlemmerne først.
Det er ikke nemt at være impulsiv, specielt ikke i weekenderne.
Kunne man ikke overveje at lægge boldrendetiderne ind igen, gerne i weekenderne i første omgang.
Vi opfordrer med denne mail, medlemmerne til at give deres mening tilkende, da vi ikke er tilfredse med den valgte ordning.
 

 
Kære Gitte, Benny, Grethe, Berith og Maud:
Tidsbestilling med elektroniske tider kontra boldrendetider er et punkt på kommende bestyrelsesmøde 17. maj. Jeg vender herefter tilbage med et svar.
vh
​Ejvind
27/4-2015 Medlem: Terje Thoresen - 2384
Jeg og mange jeg har talt med synes det ville være en god ide å sette opp et “leskur” for bags hvor de kan
parkeres etter endt runde. Dermed kan man nyte sine forfriskninger og eller mat i Mulligan uten å være bekymret
for det Danske lunefulle vær. For oss som ikke har bagskap er det p.t. to muligheter: 1. La bagen bli stående i regnet.
2. Legge den i bilen med risiko for at den blir stjålet. På terassen er det jo (av forståelige grunner) ikke tilladt
å sette sin bag.
Et godt sted for et eventuelt leskur/tak kunne være på vestsiden av hekken bak hull 18. Å finne en annen plasering
til utegrillen, tror jeg ikke blir et stort problem.
Jeg er fullstendig klar over at man skal holde budgetter og at det skal prioriteres, men jeg tror at en overdekket
“parkeringsplass” for 20-30 bags/trollies kunne laves til en fornuftig pris. Kanskje finnes det et snekkerfirma som
kunne tenke seg å komme på sponsortavlen?
 
Kære Terje: Vi har tidligere i bestyrelsen talt om, at et læskur/halvtag til vore bags kunne være en god ide, men den helt rigtige placering ved klubhuset har vi ikke kunnet finde.
Efter vi fik bygget den sidste baglade, havde klubben en dialog med kommunen om vores udvidelsesmuligheder for bygninger, og her aftalt/fået anvist nogle byggefelter, hvor de fremtidige bygninger/overdækninger kunne placeres.
Dit forslag med en placering af et læskur med en kapacitet til 20-30 bags/trollies bag hækken ved hul 18, er ikke et af de byggefelter, hvor vi har tilladelse til at opsætte læskur eller bygge.
Derfor vil selv et simpelt halvtag af den længde, du foreslår,  kræve en særskilt behandling og tilladelse fra kommunen. Denne tilladelse kunne vi nok få, men placeringen af en så langt overdækning, selvom den ikke bliver særlig høj, vil efter min opfattelse ikke arkitektonisk pynte i forhold til klubhuset eller på udsigten fra klubbens restaurant og terrasse.
vh
Bjarne
 
07/2-2016 Medlem: Jan Jakobsen - 1357
Såfremt der er overskud på budget, kan det så ikke være en mulighed at fremskynde renovation af vore bunkere. De 3 bunkere der er renoveret er blevet rigtig fine. Med ophævelse af aktieselskabet, lyder det for mig som om der vil blive muligheder for at gennemføre færdiggørelsen før de 5 år. Jo før des bedre.
Hører gerne jeres tanker.
 
Kære Jan: Bestyrelsen har stor fokus på økonomien. Det er for os vigtigt med en god likviditet, så vi bl.a. er polstret til f.eks. at kunne indfri diverse indskudsbeviser hen ad vejen.
I forbindelse med budgetlægningen for det kommende år har bestyrelsen drøftet forskellige ønsker og forslag, og dem vil der blive redegjort for på den ordinære generalforsamling 17. marts. 
vh
Ejvind
27/1-2016 Medlem: Lars O Jensen - 2727.
Helt fint at banen beskyttes ved at lukke den (pga. vand, red.). Men er det virklig nødvendig også at lukke rangen?.
Der færdes vel næppe så mange der, at græsset  ødelægges?
Kære Lars O.: Jeg forstår dit spørgsmål. Man tænker jo normalt ikke på rangen som et sted med færdsel, når man står og slår bolde ud om sommeren.
Problemet er bare, at der netop er færdsel i vinterperioden på grund af den manuelle boldopsamling. Det er vores vurdering, at den manuelle boldopsamler under disse forhold vil lave skader i græsset med sine hjul og valser, især ved sving. Folk kører som regel nærmest udslagsmåtterne, hvor det visuelle skadesbillede så også bliver størst.
I øvrigt er der så smattet, at det vil være vanskeligt overhovedet at skubbe eller trække opsamleren, og vi ønsker alle, at det ser pænt og rydeligt ud - også. på drivingrange
Derfor har baneudvalget i samråd med greenkeeperne valgt også at lukke drivingrange.
vh
Finn
 
26/1-2016 Medlem: Peer Kirkegaard Hansen - 2221
Er det muligt at vi kan få en komplet medlemsliste med Navn/tlf kontakt / Medlems no på hjemmesiden?
Kære Peer: Det kan vi ikke. I henhold til Persondataloven må man nemlig ikke offentliggøre eller videregive personoplysninger uden samtykke fra de involverede og altså i dette tilfælde hver enkelt medlem.
vh
Ejvind
 
22/12-2015 Medlem: Karsten Schultz 3475
Vi er en del medlemmer der benytter banen hele året - med mindre den er lukket. Vi benytter/støtter således også restauranten.
Nu oplever vi så, at restauranten holder juleferie helt frem til den 7. januar 2016.
Er det virkelig meningen, at vi selv skal medbringe drikkevarer til nydelse efter en veloverstået golfrunde - eller er der mulighed for at der kan blive opsat en automat med drikkevarer (som tidligere) ?
 
Kære Karsten: I lighed med tidligere år, har bestyrelsen accepteret vor forpagters ønske om en lille ferie efter en meget travl sæson. I år afholder forpagteren kun ferien frem til den 7. januar, hvorimod der i de tidligere år har været lukket i restaurant Mulligan fra jul og frem til marts i det følgende år.

For år tilbage havde klubben ganske rigtigt en automat stående til kolde drikke. Denne automat var leaset og kostede klubben kr.16.000/år + en ikke ubetydelig el-omkostning. Salget fra automaten var så beskedent, at vi i Klubhusudvalget valgte ikke at forlænge leasingaftalen, da denne udløb. Vor tidligere forpagter (Farid) valgte efterfølgende at opstille 2 automater, så medlemmer og gæster kunne købe kaffe samt øl/ vand og slik, når restauranten ikke var åben (både sommer og vinter). Omkostningen for Farid var dengang kr. 3000,-/måned og for klubben en el- omkostning på ca.kr.5000.- /år.
Flere medlemmer, der som du spiller om vinteren, tager selv drikkevarer med i den periode, hvor Mulligan har ferielukket, og Klubhusudvalget har opsat en elkedel samt sat kaffe/te til fri afbenyttelse i mellemgangen som en service over for medlemmer og de gæster, der kommer. Når Sekretariatet er bemandet, hjælper Irene og Torben gerne med lidt servicering af drikkevarer.
vh
Bjarne
 
24/11-2015 Medlem: Poul Olsen - 2359
En søndag på golfbanen i godt vejr trækker traditionelt mange spillere ud i alle kategorierne, og går man i 4-bolde kan det ofte være ret så generende hvis der med mellemrum skal lukkes igennem af 1, 2 og 3-bolde. Det både forsinker 4-boldene, og må være lige problematisk for dem der lukkes igennem. Rytmen ødelægges og spillet forringes.
Hvis man eksempelvis kunne lave en regel hvor man kun kan lukke 4-bolde igennem, så vil det give ro og glæde hos alle, og mon ikke det så vil opfordre til at man slår sig sammen.

 
Kære Poul: Et evigt tilbagevendende problem. Derfor har bestyrelsen også på sit seneste bestyrelsesmøde nedsat et underudvalg, som hen over vinteren vil arbejde med vores regel- og etikette.
Det skulle meget gerne ende ud i, at der kommer klare regler på hele området.
Bestyrelsen vil via udvalget melde ud om disse, før den ny sæson går i gang.
vh
Ejvind
05/11-2015 Medlem: Ian Hollins - 1312
Meget fint at vi kan spare 200,000 kr. i grundskyld. Men betyder det at Dragør Golfklub erhverver anlæg fra Dragør GolfBane A/S. Hvor meget koster anlægget, 20.000.000 - 30.000.000 kr.? Hvem betaler de 200.000 kr. nu? Hvor kan klubben låne så mange penge til 200.000 kr om år? Vi har kørt med underskud de sidste 3 år, og sandsynligvis igen i år efter vores problemer med rotter i  laden.
Er det hos vores hovedsponsor Nordea eller hos andre gode sponsorer i vil  låne pengene?..
Og hvorfor er det atraktivt for klubben at eje banen?
 
Kære Ian: Du og alle andre bliver nødt til at vise lidt tålmodighed. Første skridt i processen for at klubben kan købe banen var, at Dragør Kommune meddelte fritagelse for betaling af grundskyld. Herefter resterer der, at vi skal forhandle pris og finansiering.
Når disse forhandlinger er tilendebragt, vil vi indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvor aftalerne vil blive fremlagt og beslutning kan tages af medlemmerne.
Vi har naturligvis ikke igangsat dette arbejde uden, at vi har en klar fornemmelse af, at det vil medføre store fordele for klubben samt besparelser samtidig med, at aktionærerne i Dragør Golfbane A/S får en fair behandling.
 vh
Ulrik
2/10-2015 Medlem: Jesper Bjarnholt - 3420
Når vintergreens skal oprettes, var det så ikke en idé at rykke green på hul 17 længere frem mod den gamle green eller evt bruge den.
Jeg kan ikke se hvorfor hullet skal være så kort.
Hullet kan jo sagtens blive 50 meter længere.
 
 
Kære Jesper: Det er rigtigt, at 17 fairway kan forlænges med omkring 50 meter.
Når baneudvalget og greenkeeperne har valgt at placere vintergreen ved 100 meter mærket, skyldes det, at området efter mærket op mod green er det primære indspils område til 17 green. Om vinteren er dette område meget vandlidende og slides derfor hurtigt med pletter uden græs og tue-dannelser til følge.
vh
Finn
 
01/10-2015 Medlem: Poul Olsen - 2359
Hvis der er plads til det i budgettet vil jeg høre om der kunne blive opsat et ur på gavlen ud til hul 10, så spillerne på halvvejen kan se hvor lang tid de har gået siden starten på hul 1. Mange har taget armbåndsurene af under spillet og har ikke lige tiden inden for rækkevidde.   
Dette kan måske løse problemer med langsomme bolde så vi måske kan undgå ventetid og "lukke- igennem-problemer". Jeg mener også vi har en oplysning om hvor lang tid de 9 huller skal gennemføres på så det kan vi slå et slag for med et ur.
Kære Poul: Vi har tidligere i Klubhusudvalget fået forslag fra medlemmer om opsætning af et ur på gavlen af klubhuset ud mod hul 9/10 og diskuteret dette i udvalget. Vi er stadig af den opfattelse, at det vil være spild af klubbens midler, at opsætte et ur, da de fleste spillere enten har et ur i baggen eller en mobiltelefon, hvor de kan kontrollere tiden på.
Vedrørende ”lukke-igennem-problematikken” er det Baneservice, der vejleder vores spillere på banen, hvis de ikke overholder gældende regler, og vi tror ikke, at et ur på gavlen løser problemet med ”langsomme bolde”.   
vh
Bjarne  
 
26/9-2015 Medlem: Claus Pedersen - 2205
Først tak for en god gennemførelse af KM og tak til de frivillige som gør det muligt.
Var det muligt at Dragør Golfklub vendte tilbage til den gamle termin (uge 34) for afholdelse af klubmesterskab?
Jeg ved godt at terminen er flyttet på opfordring af DGU, fordi så mange som muligt skal have mulighed for at tage til Himmerland og se Europa-tour golf.
Desværre er ulempen ved den senere afholdelse, at ikke ret mange medlemmer og gæster får glæde af vores bane når den står skarpest. Banepersonalet tænker så småt på næste sæson og går derfor igang med forberedelserne til vintergolf og næste sæsons optimering af greens. Hvilket i år bevirkede at greens straks blev propprikkede.
Made in Denmark 2016 afvikles igen i uge 34, men DG bestemmer vel selv hvornår vi afvikler KM.
Kære Claus: Vi fastlægger kun turneringskalenderen et år frem. Til næste år vil det ikke være muligt at rykke klubmesterskabet til august, da vi afholder jubilæumsturneringer i hele uge 33 i anledning af 25 års jubilæet.
Jeg kan forstå, at du er bekymret for, at arbejdet på banen, som normalt er færdigt til klubmesterskabet omkring uge 34, bliver udskudt en månedstid. Det kan jeg dog berolige dig med, at det gør det ikke.
Der vil dog stadig være opgaver, som gøres lige op til klubmesterskabet så som græsslåning og tromling af greens, men det vil kun have betydning for den pågældende weekend.
vh
Nicolaj

 

 
14/9-2015 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Er det ikke muligt at få scorekort i en bedre kvalitet. Et par regndråber gør de nuværende scorekort næsten ubrugelige, da papiret er så tyndt at det hurtigt bliver ødelagt.
Kære Karsten: Du har ganske ret, og vi er opmærksomme på problemet. Der er tale om en fejlleverance på 40.000 scorekort, som vi selvfølgelig straks påtalte, hvorefter vi fik leverancen til halv pris.
Vi har nok mindst 30.000 tilbage, og før de er brugt, vil der af sparehensyn ikke blive indkøbt nye.
vh
Ejvind
29/8-2015 Medlem: Tejs Arndt - 2832
På hul 16 kan det meget ofte være svært at se om den forangående bold er langt nok væk til at man kan slå ud fra teestedet.
Var det ikke en ide at få en klokke et stykke op ad fairway eller alternativt et "udkigstårn" som jeg har set på flere svenske baner.
 
Kære Tejs: Det er en rigtig god ide. Baneudvalget sørger for, at der ved starten på den ny sæson bliver opsat et stykke jern, man kan slå på i lighed med det, vi i dag har på hul 9. Det vil blive placeret i højre side af fairway på højde med søen.
vh
Ejvind
20/8-2015 Medlem:  Bent Randrup - 3677 
Jeg er nyt medlem i klubben og synes, at Dragør Golf er et dejligt sted at spille golf. Hvis man da ellers kan få en tid, der passer én. For det er godt nok nærmest umuligt at komme til om formiddagen med alle de ”klubber-i-klubben”, der på forhånd har tæppebombet de gode tider. Det er mig en gåde, hvordan disse klubber kan få lov til at opretholde disse privilegier? Umiddelbart har jeg heller ikke hørt om noget lignende i andre klubber.

 Det siger sig selv, at ønsker man som almindeligt medlem at gå en formiddagsrunde, så er der stærkt bud efter de få tiloversblevne tider. Som oftest sidder jeg parat ved tasterne kl 00:01 en uge før… Det er bare ikke i orden.

 Umiddelbart vil jeg tro, at de mindst eftertragtede udslagstider ligger fra 12-14 på hverdage. Det burde derfor – med respekt for klubbens øvrige medlemmer (og eventuelle greenfee-spillere) – være naturligt, at klubbens klubber har lov til at husere i dette tidsrum. Jeg føler mig overbevist om, at man på denne måde tilmed kunne udnytte banens kapacitet mere effektivt og homogent.

Ønsker (tør) man ikke sådan at ændre gennemgribende på forholdene, så burde man i det mindste gøre mulighederne tålelige for  ”os andre” ved en simpel justering. Her er mit forslag:

 I de tidsrum, hvor klubberne er aktive, suspenderes alle boldrendetider og overgår til almindelig bookning via GolfBox. Samtidig skal det ikke være muligt for herre/dame/oldtimer-klubbernes medlemmer elektronisk at booke disse tider. Såfremt en af disse tider skulle vise sig ledig på den angivne udslagstid, kan klubbernes spillere tage tiden ved fysisk at stå parat på hul 1.
 
Kære Bent: Af Visionen for klubben fremgår det, at vi vil være kendt for vores rummelighed. Rummelighed skal forstås som, at der er plads til både elitespillere og motionsspillere, samt at at vi lægger vægt på det sociale element, hvor vi kender hinanden og kommer hinanden ved. Klubberne i klubben er et vigtigt element i dette arbejde, og bestyrelsen betragter KiK’erne som det bærende element på det sociale niveau.
Flying Ladies og Herredagen har hver fortrinsret  til16 tider hhv. tirsdag og torsdag, og Old Timers har 12 tider om fredagen. Det finder bestyrelsen er et passende niveau, da der er 80 tider mellem kl. 8 og kl. 18 .
vh
Ulrik (næstfmd.)
Medlem: Søren Havemann -2524
Tak til Mariann for et godt og relevant spørgsmål.
Redaktøren slipper mindre heldigt fra svaret. (En seks timers hyggerunde opstår jo kun fordi Mariann skal lukke de mange bolde igennem?)
I yderste konsekvens kan Mariann og hendes firebold jo risikere at stå seks timer på hul et og lukke 1-2 bolde igennem. Så er det ikke morsomt at være medlem af Dragør golfklub! (Men jeg tror Mariann og hendes medspillere hurtigt  mister tålmodigheden og dermed får en dårlig oplevelse i Dragør golf klub)
Marianns problem forøges når de omtalte tobolde lejer en golfbil og bruger banen som racerbane.
For en uge siden oplevede jeg en golfbil der racede ned af fairway på hul fem. Kørte syd om søen på hul seks,for at overfuse os på hul syv fordi vi sinkede spillet. Vi bad  vedkommende om at køre til teestedet på hul seks og fortælle tobolden bag os at vi meget gerne ville lukke dem igennem når de kom tættere på.
Det komiske var, at tobolden på hul seks slet ikke ønskede at gå igennem.
Moralen er, at de hurtige bolde måske også kunne vise lidt hensyn og ikke bare kræve reglerne overholdt.

 
Kære Søren: Jeg tror, vi er enige i, at hurtigere bolde skal lukkes igennem, men det er ikke - og har heller aldrig været tanken - at man, som du skriver, 'skal stå seks timer på hul et og lukke 1-2 bolde igennem'.

Når man har lukket en hurtigere bold igennem, har man fred og ro til at fortsætte sit eget spil to-tre huller, før man evt. lukker en ny og hurtigere bold igennem.

Din historie med buggyen er et skræk-eksempel på hvordan man IKKE skal opføre sig på banen. Hverken i Dragør eller andre steder.
vh
Ejvind
4/08-2015 Medlem: Mariann Gröning - 874
Vedr. at lukke igennem har jeg følgede spørgsmål: 
Skal man virkelig lukke 1  -  2   og 3 bolde igennem når man spiller en 4 bold og IKKE har et ledigt hul foran sig?
I weekenden er det sådan at mange går ud i 2 bolde og spiller man så en 4 bold bestiller man ikke andet end at vende sig om for at se den ene 2 bold efter den anden står med hænderne i siden og meget gerne vil lukkes igennem.
Kan sagtens forstå det hvis man er en langsom 4 bold og har et ledigt hul foran.
Men ikke når man følger trop med bolden foran.
Har fået at vide af baneservice at sådan er reglerne. Mit spørgsmål er så: Hvorfor?
 
Kære Mariann: Hovedreglen er, at alle bolde, der er hurtigere end den foran gående gruppe, SKAL lukkes igennem.
Et eksempel: Hvis en 4-bold er 6 timer om at gå en hyggerunde , vil alle andre bagfra kommende bolde også være 6 timer om deres runde, hvis ikke der lukkes igennem i et letflydende tempo.

De officielle 'Golfreglerne 2012-2015' fra R & A er også klare omkring dette punkt:

"Spil i godt tempo og hold trit
Spillere bør spille i et raskt tempo. Det er en gruppes ansvar at holde trit med gruppen foran. Hvis den taber et helt hul og forsinker gruppen bagved, bør den opfordre gruppen bagved til at gå igennem; uanset hvor mange spillere der er i denne gruppe. Hvis en gruppe ikke har tabt et helt hul, men det er klart, at gruppen bagved kan spille hurtigere, bør den opfordre den hurtigere spillende gruppe til at gå igennem.

Fortrinsret på banen
Medmindre andet er bestemt af Komiteen, afgøres fortrinsret på banen af gruppens spilletempo. En hvilken som helst gruppe, der spiller en fuld runde, har ret til at gå igennem en gruppe, der ikke spiller en
fuld runde. Begrebet ”gruppe” omfatter også en enlig spiller."

Vores DGU-dommer John Sarby afholder i øvrigt to gratis kurser her i august om Golfreglerne. Det kan man læse mere om på Hjemmesiden.

Så nævner du Baneservice. De kører for at servicere klubbens medlemmer - både hvad angår spillets flow og med alm. hjælp.
Hvis Baneservice vurderer, at der er behov for at lægge 2-bolde sammen i spidsbelastede perioder, har de den fulde beføjelse til at gøre dette.
Det betyder også, at vi som medlemmer (og 2-bolde) efterlever en sådan henstilling fra Baneservice, idet det er i alles interesse, at spillet flyder let ude på banen.
vh
Ejvind
 
21/7-2015 Medlem: Peer Kirkegaard Hansen - 221
Hvorfor jeg er begyndt at holde på græsset, er fordi jeg efter at have
parkeret på den normale parkerings plads med en forholdsvis ny bil havde den kedelige oplevelse at inden for 2 uger havde jeg fået 2 buler i mine døre, hvilket jeg ikke syntes var særlig rart.
Som jeg ser det er der for lidt afstand i de parkerings felter som vi
har nu, prøv at gå en tur så ser du hvordan folk parkerer og hvor lidt
afstand der er imellem bilerne, så mulighederne er store for at få en
parkerings skade uden at vedkommende giver sig til kende som jeg har prøvet.
 
Kære alle medlemmer: Peer's indlæg er et svar på Arne Sørensens indlæg 18/7. Jeg skrev ved den lejlighed, at det ville gå for vidt, hvis vi skulle publicere yderligere indlæg fra medlemmerne om denne sag, idet meningerne formentligt er mange og forskellige.

Når jeg har valgt at tage Peer's indlæg med, er det fordi, jeg håber, at det vil få os alle til at være opmærksomme på, hvordan vi parkerer, og at vi sørger for, at der er god plads på begge sider af bilen til nabobilerne. Alt for mange parkerer skævt ind over to båse og for tæt.

Kommer man ved et uheld til at lave en bule på nabobilen, er det god klubånd, at man sætter en seddel i bilruden med sit navn og telefonnummer eller lægger en besked om uheldet med samme oplysninger på kontoret.

Når dette er sagt, så bør parkering på græsarealet dog kun forekomme, når der ikke er ledige p-pladser på det asfalterede område.
vh
Ejvind
PS: Jeg lukker hermed for yderligere kommentarer om dette punkt. Men tag gerne diskussionen med hinanden på hul 19.
19/7-2015
Medlem: Søren Havemann - 2524
Brevkassen er et talerør mellem medlemmerne og bestyrelsen som nævnt i præmissen.
En status på de svar der er kommet fra maj til juli viser at redaktionen har svaret på:
Parkeringsforhold, dropregler, vanding på greens, el-cykelstativer, lukke igennem etik, booking af boldrende, nye slagmåtter, nedslagsmærker, vending af banen, sandbokse og boldvaskere på testederne. Alle emner der bliver svaret super flot på. Og som jeg går ud fra spørgerne er tilfredse med.
Men hvad sker der med evt. kritiske spørgsmål om bestyrelsens beslutninger?
Bliver kritiske spørgsmål bortcensureret eller slet ikke besvaret?
Kære Søren: Selvfølgelig vil kritiske spørgsmål, som omhandler bestyrelsen og dens virke og beslutninger, blive offentliggjort i lighed med alle andre, men jeg kan ærligt svare - jeg får nemlig alle indlæg til Brevkassen - at der ikke har været nogen spørgsmål eller kommentarer til eller om bestyrelsens virke.
vh
Ejvind
18/7-2015 Medlem: Arne Sørensen - 2680
Parkeringsforholdene i vores klub er både flotte og gode set i forhold til mange klubber. Jeg undrer mig derfor hver gang jeg ser en halvfuld parkeringsplads og en del parkerede biler på gæsset. Jeg forstår naturligvis, at man så er helt op mod 50 til 100 meter nærmere klubhuset inden man skal gå en runde golf på ca 9000 meter. Det kan vel ikke være de 100 meter, der er årsagen. Hvis der er tale om invaliditet synes jeg man skal oprette invalidepladser. Dog er dette vel ikke sandsynligt, da der i forhold til antal biler på græsset burde være en del flere buggier til personer, der ikke kan gå de hundrede meter ekstra. Det kunne så skyldes særlige forhold omkring bilerne. Dette synes dog også usandsynligt, da man ofte ser biler af samme mærke stå parkeret på almindelige parkeringspladser.
Efter megen omtanke kan jeg ikke komme på en forklaring, som jeg selv kan tro på. Så jer, der holder på græsset - vil I ikke nok give mig den logiske forklaring herpå.
 
Kære Arne, det vil være at gå for vidt, hvis vi skal publicere indlæg fra medlemmerne med svar/holdninger til dit indlæg, men jeg tror også, du selv giver noget af svaret.
Lad os så håbe, at de, der læser dit indlæg, alle efterlever, at når dere er ledige p-pladser, så er det der, man parkerer - og ikke på græsset.
vh
Ejvind
14/7-2015
Medlem: Jesper Petersen - 2802
På Dragør Golfklubs side kommer der en sort dialogboks frem. Den indeholder div. aktuelle oplysninger og desuden i denne uge noget om reglerne ved rød vandhazard.:
"Dropperegler ved røde pæle: Hvis bolden med sikkerhed er i paralel vandhazard, kan regel 4 - 5 eller 7 benyttes med 1 straffeslag. Regel 4 - Tilbage i forlængelse af linien (Flag - bold) Regel 5 - Tilbage hvor du slog fra. Regel 7 - 2 køllelængder fra det sted hvor bolden krydser vandhazarden, ikke nærmere hullet. Du må spille bolden som den ligger i vandhazarden men ikke "grounde"."

Er det mig, der er forkert på den, når jeg påstår, at man i rød vandhazard (paralel vandhazard) også har mulighed for at droppe ved et punkt af hazardens afgrænsning på modsatte side af hazarden i samme afstand fra hullet.. Stadig uden at være nærmere flaget.? Eller er det underforstået, når I skriver "fra det sted, hvor bolden krydser vandhazarden"?
 
Kære Jesper:
Du har ret, der mangler: "på den modsatte side i det fiktive skæringspunkt.”
 
Husk der er 5 ting, man må, når bolden er i en vandhazard mærket med røde pæle.
 
1) spil den som den ligger.
2) spil den fra det sidste spillede sted.
3) Skæringspunkt og flaglinen.
4) To køllelængder i skæringspunktet.
5) To køllelængder i det fiktive skæringspunkt på modsatte side.

BEMÆRK.
Reglen siger: "Det er et spørgsmål om kendsgerninger, om en bold, som ikke er blevet fundet efter at være blevet slået hen imod en vandhazard, er i hasarden. Hvis det ikke er en kendsgerning eller så godt som sikkert, at en bold slået hen imod en vandhazard, men ikke fundet, er i hasarden, skal spilleren gå frem efter Regel 27-1.

vh
John Sarby
 
PS: Hvis Jesper og andre i øvrigt ikke har den seneste udgave af "Golfreglerne 2012-2015", kan den købes på kontoret for 35 kr. Den kan spare dig for mange slag på en sæson.
06/07-
2015
Medlem:
Christian Svendsen - 3270

Hej 
Jeg er medlem på 5 år. 
Jeg var ude og spille en runde til morgen, jeg må sige, banen og specielt greens står flottere end nogensinde, tak, god arbejde !
Det eneste jeg kan komme på der ville gøre greens endnu bedre var, hvis de blev vandet mere. De er meget hårde og tager ikke så godt imod. Er det et spørgsmål om økonomi, at de ikke får mere vand i en periode som nu ?
Kære Christian: Mange tak for ros og for dit gode spørgsmål. Vanding af greens er ikke et spørgsmål om økonomi. Hvis vi ønskede bløde, svampede greens hele året, kunne vi godt vande dem konstant, og lade regnen klare resten. Problemet er blot øget risiko for svampeangreb og etablering af uønskede græsarter. Det er specielt etårig rapgræs ”poa annua”, vi ikke ønsker på greens. Den blomstrer på greens, hvilket har en dårlig påvirkning på boldens rul, greens jævnhed generelt og en nedsat hastighed, når bolden ruller igennem blomstrende græs. Det er ikke tilfældigt, hvornår oh hvordan, vi vander. Hvis vi vandede hver dag under normale vejrforhold om sommeren, ville vi ”fodre” den etårige rapgræs, fordi dens rødder ligger i overfladen. Vores vandingsstrategi går ud på at vande efter behov og gennemvande greens, så vandet trænger hele vejen ned igennem vækstlaget og får rødderne på de ønskede græsarter – rødsvingel og alm. hvene til at strække sig dybere, så der skabes et sundt og mere tørkeresistent rodnet.  
Rødderne på den etårige rapgræs går ikke ret dybt, og derfor er den sårbar over for udtørring i perioder med tørt vejr. Derfor udnytter vi nogle gange de tørre perioder til at udpine denne græsart, som også er meget mere modtagelig over for svampesygdomme end vores ønskede arter. Dog er vanding, som bekendt, ikke helt i egne hænder, hvilket gør at vi ikke helt selv bestemmer, hvornår vi vil have bløde eller hårde greens. Der er fuld forståelse for, at der er forskellige facetter i spillet, man skal tilpasse alt efter forholdene. Når det er varmt og tørt brænder fairways ofte af og bolden hopper langt. Når greens er bløde tager de imod bolden, men til gengæld går det ud over hastigheden og omvendt.   
vh
Michael 
chefgreenkeeper
 
30/6-2015 Medlem: Lis Kok - 739
Vi er efterhånden mange der har investeret i en elcykel.
Dækkene på en elcykel er bredere end på almindelige cykler,derfor kan man kun bruge det nye cykelstativ. MEN der kan kun stå 3 cykler fordi afstanden er for lille mellem holderne.Er det ikke muligt at få et stativ mere i forlængelse af det der er? Elcykler er tunge,de må ikke vælte da det kan skade el og batterier.

 
Kære Lis: Stativet er bestilt og skulle gerne være opstillet senest i løbet af næste uge (28).
Kør forsigtigt og husk cykelhjelmen.
vh
Ejvind
15/6-2015
Medlem: Thomas Bøhm - 2678
Vi er ved at blive lukket igennem af en 4-bold. En af spillerne spørger mig om vi spiller match, for det er ALTSÅ herredag.
Jeg svarer nej og siger vi har taget en boldrendetid, samt at det er jo næsten er umuligt at få en tee time efter kl. 15 i DG grundet KIK og andre turneringer.
Har KIK nu også råderet over boldrender tider ?
 
Kære Thomas: Om det er Herredagen, Flying Ladies eller Old Timers dag, så har alle andre medlemmer - og greenfeegæster for den sag skyld - selvfølgelig ret til at spille banen. 
Men er man ikke medlem af en af KiK-klubberne, kan man ikke reservere starttid i tidsrummet mellem kl. 09.00 og 10.22 samt tiderne 15.37 - 15.52 - 16.07 og 16.22 på alle tirsdage (Flying Ladies) og torsdage (Herredagen). Skulle der være tider i de nævnte tidsrum, som ikke er reserveret af et KiK-medlem, kan alle andre dog booke tiden, som i så fald automatisk vil være frigivet på spilledagen kl. 00.01.
Der er ingen KiK-klubber, som har råderet over boldrendetider, så dem kan du og dine spillepartnere roligt booke. Og for KiK som for alle andre gælder, at man selvfølgelig lukker hurtigere bolde igennem.
Jeg vil dog opfordre dig til at melde dig ind i en KiK-klub, som udover at byde på en masse arangementer og turneringer også er en god mulighed for at komme i kontakt med andre medlemmer i Dragør Golfklub og derigennem udbygge sit netværk til fælles glæde.
vh
Ejvind
 
07/6-2015 Medlem: Peter Rødgaard - 3421
Jeg oplever jævnligt, at boldrende tider bliver "taget" udenfor den
normale mulighed for at bestille via touch i klubhuset - så vidt jeg er
informeret, kan disse kun bestilles på touch og når tiden inden er taget
- og tidligst et kvarter før. I golfbox kan jeg se, at der er tale om
medlemmer af DG - og ikke gæster som har ringet ind.
Har jeg misforstået bestillingsproceduren?
 
Kære Peter: Vi plejer kun at booke medlemmer med gæster på boldrendetider.
Hvis et medlem arrangerer et lille selskab/turnering på 8 eller 12 personer af klubbens medlemmer, booker vi nettider og boldrendetid lige efter hinanden.
vh
Irene
 
 
07/6-2015 Medlem Hans Palm - nr. 3532:
Dragør golfklub har ikke det bedste ry for at følge reglerne om at lukke 'hurtigere bolde'  igennem. Reglerne er perfekt beskrevet i klubbens 'Ordens- og etiketteregler' fra 2014.

Men den 5. juni 2015 levede ca. 20 medlemmer af herredagen fuldt ud op tll reglerne. Vi blev lukket igennem 6 bolde fra hul 4 - 15. Mange tak til jer. Mit forslag til klubben er, at reklamere for reglerne i bl.a. KIK'erne.
Mange gode golfregelhilsner 
 
Kære Hans: Jeg ved ikke, hvad du bygger dit statement om et dårligt ry på, men vi kan hurtigt blive enige om, at selvfølgelig bør man lukke hurtigere bolde igennem.
Det er jeg også overbevist om, at man fortæller sine medlemmer i KiK-klubberne. Man gør det i hvert fald i Herredagen, som jeg selv er medlem af - og som senest er bevist med dit eksempel.
vh
Ejvind
02/6-2015 Medlem: Jan Jakobsen - 1357
Klubben har investeret i nye måtter på tee 4 - Dragørs signatur hul.
Denne nyinvestering var tiltrængt, men er efter min mening og hel del af mine medspillere - regionsgolfere mfl. rigtig dårligt fungerende.
Det er på ingen måde muligt at få bare en lille tee til at sidde fast i måtten.
Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre hvad baneudvalget vil gøre ved problemet og også hvornår.

 
Kære Jan: Klubben har desværre ikke fået leveret måtter som lovet til 4. tee, der lever op til vores krav om, at tee’s uden problemer skal kunne placeres direkte i måtten efter eget valg.
Vi må desværre også konstatere, at der uden Baneudvalgets eller min godkendelse er skåret linjer i begge måtter til placering af tee’s. Dette er selvfølgelig en helt uacceptabel handlig, og det har den konsekvens, at de to måtter ikke kan sendes retur til leverandøren med besked om, at de ikke lever op til det, der var aftalen, og at Klubben dermed nu påføres en unødvendig udgift.

Baneudvalget er i øvrigt i fuld gang med at undersøge, om der findes andre produkter på markedet, der kan opfylde vores krav, og indtil dette undersøgt og afprøvet, vil der blive etableret en midlertidig løsning. Der vil her blive indsat et gummi-tee i midten af hver måtte – et tee, hvor der i midten også kan placeres et andet tee, således at højden på ens tee frit kan reguleres.
Det skal endelig bemærkes, at vi ved, at en del af de spillere, der ikke bruger tee på hul 4, er meget tilfredse med måtternes kvalitet.
vh
Finn
 
27/5-2015 Medlem: Michael Norgreen - 3571
Ikke så meget et spørgsmål, snarere en opfordring! Vores greens lider voldsomt under folks manglende lyst/tid til at rette nedslagsmærker med det resultat, at udkomme af putting nærmest er tilfældig, da greenoverfladen er nupret og uensartet.
Opfordring: Ret eget nedslagsmærke og/eller mindst et andet pr. hul, og vi vil forhåbentlig få gode greens.
God golf.
Kære Michael: Det er en opfordring, vi alle bør tage til os, og som kun vil komme alle til glæde.
Er nogen i tvivl om den rette måde at oprette nedslagsmærker, så kig på den lille video, som I finder under Greenkepeer Info på forsiden af Hjemmesiden (15. oktober 2013).
vh
Ejvind
26/5-2015
Medlem: Søren Havemann - 2524 
Tak for den gode ide med en brevkasse. Jeg er tilhænger af korte spørgsmål og korte svar.
På Ian Hollins spørgsmål 22/5 svarer du kun på det indledende spørgsmål med et - ja. Kort og præcist.
Hvad med det andet spørgsmål Ian stiller dig?
Måske kan bestyrelsen i denne brevkasse orienterede alle os andre om hvordan udvælgelsens processen er foregået, for lige netop at vælge Torben som klubsekretær?
PS: Jeg har forgæves ledt efter et stilingsopslag på vores hjemmeside.
 
Kære Søren: Når svaret på det første spørgsmål er et ja, må svaret på det næste spørgsmål jo være et nej! Det troede jeg var indlysende.
Du har ret, du har ikke set noget stillingsopslag. Vi fik flere uopfordrede og velkvalificerede ansøgninger, da det blev kendt, at Anni stopper. Og blandt dem altså også en fra Torben Ehlers, som vi i bestyrelsen er overbeviste om er den helt rigtige mand for klubben.
Hvilke arbejdsopgaver Torben skal tage sig af, kan du læse i interviewet med ham her på Hjemmesiden under Nyheder (21. maj).
vh
Ejvind
PS: Tak fordi du synes om Brevkassen.
22/5-2015
Medlem: Ian Hollins - 1312
Det er godt at i har fået ansat en ny mand på kontoret. Jeg mener at Anni var ansat som regnskabsmedarbejde og nu har vi Torben som klubsekretær. Er det ind for den samme løntrin eller har vi fået en Foretningsfører ind af bagdøren?
Kære Ian: Svaret til dit indledende spørgsmål er et entydigt ja!
vh
Ejvind
21/5-2015 Medlem: Berith Friis - 20331
Jeg har talt med flere golfspillere, som godt kunne tænke sig, at man prøvede at vende banen, så hul 10 bliver til hul 1 og hul 1 til hul 10.
Vi mener ikke, det er forbundet med de store udgifter. Man kunne gøre det sidst på sæsonen i en måned og derefter lade det komme til en afstemning blandt klubbens medlemmer. Vi synes, det er værd at prøve.
 
Kære Berith: Et interessant forslag og også sjov tanke, som faktisk har været oppe at vende ved en tidligere lejlighed, og dengang - lige som nu - er der nogle bl.a. rent logistiske ting, som gør, at det vil være uhensigtsmæssigt at gøre denne ændring. Eller i hvert fald byde på nogle store udfordringer.
1) Vi vil få en trafik fra et 'nyt' hul 9 til det 'nye' hul 10, som skal forbi klubbens kontor og bagindgangen på restauranten, hvor der er vareindlevering. Et område, hvor det også vil blive svært at etablere en sti pga. vigtige nedgravede installationer.
2) To gange om ugen bliver toiletvognene tømt og rengjort på samme område, som spillerne skal bruge for at komme fra et nyt ’hul 9 til hul 10’. Her ligger nemlig nedsivningsanlægget. Og vi kan ikke bruge den anden vej rundt om klubhuset, for her ligger jo puttinggreen.
 3) Vender vi banen vil det også gøre, at man ikke kan følge flowet på hul 1 fra driving range. I dag starter vi med et par 5-hul og første par 3-hul er fjerde. Det giver også et bedre flow i spillet, end hvis vi starter med et par 4-hul og spiller føste par 3 allerede som tredje hul.
Men Berith tak for inputtet. Det vil helt sikkert sætte gang i tanker og ideer hos en masse. Og hvem ved, måske er der en, der finder de vises sten. For selvfølgelig er der baner, som starter med et par 3 hul. Herhjemme i hvert fald Køge og af store kendte baner East Lake i Atlanta, USA, som er vært for Tour Championship.
vh
Bjarne & Ejvind
 
12/5-2015
Medlem: Ian Hollins - 1313
Jeg har kikket på Klubturneringer og kan se at vi har kun en turnering for os almindelige medlemmer. Jeg mangler:
Pinsematch.
Generationsmatch.
Parturnering.
Spil med eliten.
Men i har en Hyggeturnering for høje handicap 2. pinsedag. Hvad er sket?
Kære Ian: Jeg ved ikke, hvad det er, du mener skulle være sket. Kigger du på Hjemmesiden under Turneringer og under Klubturneringer i Golfbox, vil du se at:
Pinsematchen afvikles 24. maj.
Partnerturneringen 6. juni.
Generationsmatchen 20. juni.
Det er kun Spil med eliten, som mangler i forhold til sidste sæson, og det skyldes udelukkende, at det ikke har været muligt at finde en sponsor.
vh
Ejvind


 
03/5-2015 Medlem: Marianne Nielsen - 3165
Forslag om at der også på dame teestederne blev opstillet sandbokse. Evt flytte en af de 2 som står på nogle  af par 3 teestederne. 
 
Kære Marianne: Der skulle nu være 'sandkasser' på såvel herrernes som damernes udslagssteder på par 3 hullerne, som er de huller, hvor der kan være problemer med turfhuller.
vh
Ejvind
17/4-2015
Medlem: Jesper Bjarnholt - 3420
På Royal golf par 3 bane har man på alle huller ved siden af boldvaskeren også opstillet en vasker til jern og køller.
Var det ikke en idé også at gøre det på vores bane? Det kan jo ikke koste den store formue.
Kære Jesper: Tak for dit forslag. Vi har ikke undersøgt i hvilket omfang, sådanne køllevaskere løser et konkret problem for vores medlemmer.
Vi har dog undersøgt, hvad 20 køllevaskere vil koste i anskaffelse, og alt efter model vil det beløbe sig til mellem 25.000 kr. og 37.500 kr. inkl. moms. Projektets samlede økonomi skal endvidere suppleres med en pris for opsætning og en årlig driftsudgift, der bl.a. omfatter løbende rengøring og påfyldning med vand. 
Alt dette er der ikke plads til i vores meget stramme driftsbudget, og da banen ikke har noget anlægsbudget, er det ikke et projekt, der vil blive arbejdet videre med i det korte tidsperspektiv. Baneudvalget gemmer dog løbende interessante forslag til senere vurdering og evt. gennemførelse. Det gælder også dit forslag.
vh
Finn
12/4-2015 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Jeg er i tvivl om jeg har overtrådt nogle regler? Har hængt et par sedler med brugt golfudstyr til sal i mellemgangen på opslagstavlen. 
De er pillet ned. Er det ikke tilladt at hænge den slags sedler op?

 
Kære Karsten: I henhold til vores aftale/kontrakt med Davies Golf, har de eneret til salg af golfudstyr i Dragør Golfklub. 
vh
Ejvind
9/4 - 2015 Medlem: Poul Olsen - 2359
Kunne der være en ide i at synliggøre vores venlighed overfor nye potentielle pensionister der har overvejet golf, men som vælger det fra, da de ikke mener de kan udnytte det godt nok, til den pris det koster.
I Skjoldnæsholm tilbyder man et særligt pensionistmedlemskab som er noget billigere end det oprindelige, for netop at få denne kategori som medlem i deres klub.
Jeg kender ikke betingelserne for dette, men det var måske en overvejelse værd at have dette med i vores tanker, da det skal ses i forhold til at en ny pensionist vælger fra, og ikke vil være medlem. Lidt indtægt er som bekendt bedre end ingen indtægt.
Kære Poul: Spørgsmålet har været oppe og vende i bestyrelsen ved en tidligere lejlighed, hvor der også blev drøftet hverdagsmedlemskab.
Man valgte dog ikke for nuværende at gå videre med ideen - alene af den grund, at tæt på halvdelen af vores medlemmer er over 65 år, og skal de f.eks. have en rabat på 1.000 kr., vil vi komme til at mangle 500.000 kr, i budgettet. Det vil betyde, at vi skal ud og finde ekstra 80 nye medlemmer udover de nye, der allerede er budgetteret med, og det har vi ikke plads til i klubben.
Desuden - giver vi rabat til en gruppe, er der andre grupper, som skal betale mere for at økonomien hænger sammen, og det finder vi nok ikke gehør for, hvor sympatisk dit forslag end måtte være.
vh
Ejvind & Ulrik

.
8/4-2015 Medlem: Peter Hartmann - 3451
Hvad er det lige der gør, at boldautomaten ikke er startet op endnu? Jeg ved godt man vil beskytte greens pga kulde i jorden. Men at rangen ikke er åbnet med boldautomaten endnu kan jeg slet ikke forstå. Sidste år var samme problem.
 
Kære Peter: Det er rigtigt, at vi havde det samme problem sidste år, og problemet vil gentage sig de kommende år.
Årsagen til dette problem er HOFOR, som er det offentlige selskab, der varetager alle godkendelser af nye installationer tilknyttet den  offentlige drikkevandsforsyning.
Boldautomaten er forbundet med et vaskeanlæg til vask af boldene, inden de bliver placeret i boldautomaten. Denne vask indebærer en ny vandledning, og på denne vandledning kræver HOFOR  monteret en tilbageslagsventil. Denne kan først monteres og tages i brug, når der ikke længere er risiko for, at den frostskades. Det er der ikke længere, og den er derfor aftalt monteret torsdag den 9. april. hvorefter anlægget vil kunne tages i brug.
Drivingrangen med boldvasker vil blive åbnet fredag den 10. april.
vh
Finn
8/4-2015 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Jeg synes generelt, at klubben mangler en strategi for at fastholde nye medlemmer!
Det handler mest af alt, om "ældre" medlemmer der ikke kan andet end at kritisere og komme med en masse fnidder, fnadder.
Banen er lukket i tide og utide. Enten pga. vejret eller en eller anden turnering. Det er meget svært at få optimal udbytte af sit medlemskab og det forholdsvis høje kontingent.
For mit vedkommende er det eneste der gør Dragør Golfklub attraktiv kun, at det ligger tæt på.
Sammenlignet med mange andre klubber, halter Dragør langt efter.
 
Kære Karsten: Fra spørgeundersøgelsen ved vi, at det er vigtigt for et medlem, at vedkommende har nogen at spille med. Derfor ligger klubbens strategi for at fastholde medlemmer primært på følgende fire områder:
1. Som ny træner man i hold, hvor man lærer andre nygolfere at kende.
2. Afholdelse af klubturneringer, som normalt afsluttes med en frokost. Man får lejlighed til at lære andre medlemmer at kende.
3. Afholdelse af onsdagsturnering for medlemmer med et hcp over 30.
4. Der vil i 2015 komme flere arrangementer i klubhuset, f.eks. grillaftener.

Dit udsagn om "ældre" medlemmer ønsker jeg ikke at kommentere.
 
Vejret er vi ikke herre over, men jeg tror ikke, at der i højsæsonen har været lukkedage grundet vejret. Det er rigtigt, at der er lukkedage grundet turneringer. Er det klubturneringer, er du velkommen til at deltage. Der er normalt hyggeligt, og man er velkommen - også selvom man har et højt hcp. Tænker du på herredag, damedag og old timers, kan du også spille de dage, selvom du ikke er medlem af en af klubberne. Da vi er en rummelig klub med både elitespillere og motionsspillere, er der også lukninger grundet DGU turneringer, men som anført, skal der være noget for alle medlemmerne.
Det er ikke min opfattelse, at forholdene i Dragør Golfklub er dårligere end i andre klubber. Da du skriver, at du har erfaringer fra andre klubber, vil jeg kontakte dig, så vi kan afholde et møde og trække på dine erfaringer.
Med venlig hilsen
Ulrik Ankerstjerne
næstformand
30/3-2015 Medlem: Karsten Schultz - 3475
Er det ikke på tide at få lagt referat fra generalforsamlingen
op på siden?
 
Kære Karsten: Du kan læse referatet og se fotos fra årets generalforsamling her på forsiden af hjemmesiden. Når det først er lagt ud nu, skyldes det, at det tager tid at gennemhøre og skrive båndet af, hvorefter referatet så skal til godkendelse hos dirigenten og formanden. Jeg håber, det har været ventetiden værd.
vh
Ejvind
29/3-2015
Medlem: Lars Ove Jensen - 2727 Betales der til Davies Golf ud over det i regnskabet nævnte beløb, såsom for træning af eliten, juniore og golf på prøve ect, og hvis hvor meget beløber det sig til om året?

Er det rigtigt, at der barsles med et gebyr på 300 kr. for at bruge vogn i vinterperioden?
Kære Lars Ove: Nej, det gør der ikke, som det også blev forklaret på generalforsamlingen.
Og ja, spørgsmålet om betaling for brug af vogne i vinterhalvåret har været oppe og vende på et bestyrelsesmøde, men det drejer sig om El-vogne. Der er ikke fastlagt noget beløb.
vh
Ejvind
29/3-2015 Medlem: Thomas Bøhm - 2678
Det undrer mig at baneudvalget (Finn) skriver at man må tee op? Hvilket jeg mener er en dårlig idé, da man tager en turf når man tee'er op.

Har man styr på hvor mange der har tilladelse til at bruge vogn året rundt ?

 
Kære Thomas. Jeg har skåret ned på dit tilsendte indlæg, fordi meningen med denne brevkasse er, at man kan stille korte, relevante og præcise spørgsmål og få ditto uddybende svar. 

Vedrørende brugen af tee, så gør det jo netop, at man ikke slår tørv op.
Der er 133 medlemmer, som har vogntilladelse.
vh
Ejvind
 
26/3-2015
Medlem: Ian Hollins - 1312
Jeg var ude og spiller i går onsdag og er overrasket over divoter på fairways også tees på fairways. På hul 11 talte vi 12 nye opslået divots fra skoven til green, ca. 100 meter. Man kan også se at vores semi-rough har det ikke så godt. Måske vil det være en ide med påbud om Måtte eller No Divot også i semi- roughen til næste vinter?
I Baneudvalget har vi også bemærket de mange divots. Derfor vil det udmærkede forslag blive behandlet på et af de nærmeste udvalgsmøder, og vi vil så melde noget ud senest inden næste vintersæson. Den generelle indstilling i udvalget er, at man ikke må gøre skade på fairways, om man så undgår det ved at tee up, anvender no divot eller måtte blander vi os ikke i.
vh.
Finn
23/3-2015 Medlem: Svend Erik Larsen - 2039
Da Davies Golf har overtaget proshop og træning på Skjoldnæsholm GK, kunne det være rart at høre om Davies Golfs virke i Dragør og mulige påvirkning af engagementet med Skjoldnæsholm?
Kære Svend Erik Larsen. Du vil kunne se Davies Golfs egen forklaring på dit spørgsmål her på hjemmesiden under Nyheder. Det sker, fordi vi mener, det har almen interesse.
vh.
Ejvind
21/3-2015 Medlem: Christian Brøndum Svendsen - 3270 
Jeg vil spørge til, hvad der skyldes, at banen i Dragør generelt, hvert år, åbner for sommergreens og tee, 14-30 dage senere end mange andre klubber?
Vi åbner greens og teesteder, når græsset begynder at vokse, hvilket det gør når jordtemperaturen er minimum 7 gr. C. over en længere periode. At vi starter senere skyldes den dårlige jord og dels det kystnære klima. Det sidste gør til gengæld, at vi kan udskyde tidspunktet for lukning sidst på året.
vh.
Finn
19/3-2015
 
Medlem: Jan Jakobsen - 1357
Hvor mange elitespillere har DG i sin "stald" og hvilke udgifter afholder klubben for disse ? - Hvad er den samlede udgift til disse?
Eliteafdelingen består af 4 hold, 3 herrehold og et damehold. Truppen består af ca. 40-50 spillere, plus 10 boblere fra juniorafd.
Eliteafdelingens budget beløber sig til 150.000 kr.
Det bruges bl.a. til træningssamlinger, der foregår herhjemme med div. træningslejre enten i vores egen klub eller i opstarten af sæsonen andre klubber, hvis bane er åben.
Når man spiller match for DG får man 2 spillertrøjer (poloer), samt en burger og en sodavand efter kampen, ligeledes får man 3 bolde til brug under matcherne.
For dem, der spiller turneringer, ydes der tilskud til matchfee samt kørsel.
Hvis man skal søge tilskud, skal der fremsendes en turneringsplan, som viser hvilke turneringer man ønsker at konkurere i samt en træningsplan for at opnå tilfredsstillende resultater.  Man kan kun opnå kørselstilskud til turneringer på Sjælland.
Der ydes også individuelle tilskud til spillere som forsøger sig i de bedste rækker.Tidligere kan nævnes Caroline Nistrup (nuværende college spiller i USA). De sidste par år har Erik Krogsgård forsøgt sig på DM seniortour med stor succes og efterfølgende udtagelse til Europamesterskaberne for seniorer.
Keen Bernberg spiller i år på ECCO Touren.

Ligeledes hører Regionsgolf ind under Eliteudvalget med en post på ca. 10.000 kr. for alle regionsholdene.
Posterne fordeler sig således.
Træningssamlinger :22.000 kr.
Træningsmidler : 9.000 kr.
tilmeldningsgebyrer :24.000 kr.
Transport :17.000 kr.
Ophold og fortærring :32.000 kr.
Særlige talenter :22.000 kr.
Regionsgolf : 10.000 kr.

Med sportslig hilsen Lars 
 

© Copyright 2017 | Dragør Golfklub  | Kalvebodvej 100 | 2791 Dragør | Tlf: +45 32 538975 |